Cartea a apărut la Institutul European (2017)
Voi recurge la redarea Introducerii pentru o scurtă prezentare a ei.
Introducere
În cadrul căutărilor ce constituie subiectul acestei cărți forțez limitele scrierii corecte în limba română utilizând forma Acasă în loc de acasă. Încerc astfel să subliniez caracterul de instituție fundamentală a existenței (de existențial) pe care-l are Acasă.
Am ales să fac din Acasă tema fundamentală a acestei abordări și datorită interpretării pe care o permite acest concept, prepoziția „a” utilizată împreună cu termenul „casă” putând sugera o lipsă ce constituie o caracteristică a omului contemporan, orientându-i căutările: absența unui loc propriu. Cu alte cuvinte, nu domiciliul personal constituie subiectul acestei cărți, ci căutarea „casei”, identificarea locului propriu în societatea actuală, capabil să genereze reperele necesare pentru a afla cine suntem.
Acasă este un punct de orientare, generator de identitate, adică de sens. Căutarea lui Acasă constituie una dintre paradigmele esențiale pentru umanitate. La limită, toate culturile pot fi înțelese din perspectiva acestui demers.
Paradigma căutării lui Acasă este actuală doar pentru omul contemporan, cel care trăiește la timpul prezent, el neavând chemare pentru refugiul în propunerile ce-i vin din trecut. Pentru creștini Acasă are contururi bine definite: este lumea de apoi, este transcendența, lumea aceasta fiind doar un loc de trecere. Din acest motiv tema căutării lui Acasă nu este una valabilă pentru omenii sau comunitățile inserate la modul profund într-o perspectivă creștină. Irelevanța căutării lui Acasă este de altfel aplicabilă tuturor religiilor, fiecare dintre ele constituind soluții date pentru această căutare.
Acasă constituie și o formă de refugiu din timp, o evadare din lipsa de sens în care tinde să ne situeze perspectiva infinității temporale. Istoria constituie o formă de luptă cu timpul în căutarea lui Acasă. Însă, istoria este inevitabil prinsă într-o abordare perspectivistă a timpului, în raportarea lui la prezent, în interpretarea timpului în funcție de construcțiile umanității dezvoltate în timp.
Deoarece căutarea lui Acasă ține în mod simultan de demersuri individuale și de interogații comune, cartea respectă într-o oarecare măsură această structură de abordare: ea conține atât reflecțiile personale, dezvoltate în baza unor interogații desfășurate în solitudine, cât și ideile născute în cadrul unui dialog purtat cu „un alt căutător”.[1] În sine, spațiul în care s-a desfășurat acest dialog sugerează ceva despre locul în care este posibil să fie mutate treptat câteva din dimensiunile lui Acasă.
[1] O parte a lucrării conține ideile susținute în cadrul unui dialog online purtat cu Caton Musceleanu. Pentru o mai bună înțelegere a acestei părți am indicat în fiecare secțiune locul în care pot fi lecturate propunerile partenerului de dialog, conectând astfel gândurile din această carte cu ideile lui.