Caută
Avatarurile unei existențe
Despre aberații (ale mele sau ale sistemului)

Despre aberații (ale mele sau ale sistemului)

Am scris împreună cu două colege curajoase (Ana Ștefănescu și Laura Georgescu) un articol cu iz „revoluționar” pe tema normei didactice în învățământul universitar.

Deși articolul propune o interpretare îndrăzneață a cadrului legal, până acum nu a beneficiat de nicio critică întemeiată (nu socotesc diferitele atacuri bazate pe sofisme). Așteptăm încă o critică întemeiată!

Articolul se numește Cuantificarea normei didactice universitare in ore conventionale – din perspectiva legii speciale si a dreptului comun și a fost publicat în Revista Română de Dreptul Muncii (nr. 12/2014).

Preiau prezentarea pe scurt a articolului de pe blogul colegei Ana Ștefănescu:

„Durata muncii unui cadru didactic universitar este conventionala, deoarece norma didactica trebuie exprimata legal, numai in ore conventionale. Numarul maxim de ore medii saptamanale conventionale este de 16. Acesta este nivelul maxim al obligatiilor aferente unui contract individual de munca al unui cadru didactic universitar, la care nu se mai poate adauga altceva, decat sub rezerva respectarii regimului muncii suplimentare. Cuantificarea mentionata trebuie sa se reflecte corespunzator in contractele de munca, in fisele de post si in statele de functii, care vor specifica adecvat toate activitatile desfasurate de cadrul didactic. Obligatiile de cercetare se includ si ele in norma didactica de 16 ore conventionale pe saptamana, neconfundandu-se cu norma de cercetare la care se refera alin. (1) lit. b) al art. 287 din Legea nr. 1/2011; in consecinta nu se pot adauga la limita mentionata. Timpul de munca conventional mediu pe saptamana al unui cadru didactic incadrat cu norma intreaga, de 16 ore conventionale, potrivit legii speciale, este echivalent celui de 40 de ore fizice pe saptamana potrivit Codului muncii. Acesta este si sensul alin. (22) al art. 287 din primul act normativ: „Suma totala a orelor de munca dintr-o norma didactica sau de cercetare, realizata prin cumularea ponderilor activitatilor prevazute la alin. (1), este de 40 ore pe saptamana”. In practica, dispozitiile de mai sus sunt interpretate in sensul ca un cadru didactic ar fi obligat sa presteze 40 de ore fizice pe saptamana. Vom arata ca este vorba de o interpretare eronata, chiar daca este generalizata. Interpretarea sistemica, interpretarea gramaticala si reducerea la absurd constituie metode de interpretare care vor demonstra acest punct de vedere. In contextul creat de obligatia tuturor persoanelor care-si desfasoara activitatea in cadrul unor proiecte pe fonduri structurale (in special in cadrul POSDRU) de a completa pontajul de activitate, care sa reflecte intreaga activitate profesionala zilnica, pentru a se putea monitoriza respectarea unor limite zilnice de lucru impuse de catre finantator (chiar daca ele nu exista in legislatia nationala), problema timpului de lucru al cadrelor didactice universitare, aferent unei contract individual de munca, este una cu atat mai importanta. Situatia este aplicabila in egala masura proiectelor de cercetare desfasurate in cadrul universitatilor. De aceea, se impune eliminarea pontajelor cu 8 ore/zi de salariat, respectiv 40 de ore pe saptamana si indicare maximului de 16 ore saptamanale conventionale, respectiv mentionarea in toate pontajele aferente proiectelor POSDRU si altor categorii de proiecte doar a orelor conventionale aferente normei didactice – pentru activitatea universitara.”

Singura trimitere pe care pot s-o fac la conținutul articolului este: http://www.wolterskluwer.ro/revista-romana-de-dreptul-muncii-2014/wolters-kluwer/revista-romana-de-dreptul-muncii-12-2014/ 

În urma acestui efort comun am rămas cu pasiunea pentru a revedea alte câteva probleme din perspectiva încadrării lor în drept.

Scris de
Viorel Rotilă
Alătură-te discuției

Viorel Rotilă

În căutarea identității