Publicarea studiului privind situația POS DRU

Pentru cei interesați de soarta POS DRU anunț publicarea Studiului asupra principalelor probleme ale POS DRU și soluțiile posibile de eficientizare a acestuia. „Poziția beneficiarului”.

Studiul poate fi descărcat de aici!

Prima parte a studiului reia materialele publicate pe acest blog, într-o formă inițială.

Rândurile acestui studiu sintetizează cei peste 4 ani de activitate desfășurată în domeniul proiectelor pe fonduri structurale, fiind rezultatul unei implicări totale în implementarea cu bună credință a activităților și al luptei de uzură dusă cu dificultățile de tot felul întâmpinate în cadrul acestor activități.

În elaborarea criticilor și propunerilor din prezentul material am asumat necesitatea unui anumit nivel de rigoare în desfășurarea activității pe fonduri structurale, materializat inclusiv printr-un nivel adecvat al controlului. Nu doresc o liberalizare totală a activității, fiind conștient de amploarea riscului de fraudă în lipsa unui control eficient.

Doresc însă o echilibrare a raportului dintre activitățile de control la care suntem supuși, inclusiv prin eliberarea documentelor necesare și realizarea pistelor de audit, și efortul normal în această direcție, pornind de la realitatea unor exagerări semnificative în domeniu care, suplimentar, nu se remarcă printr-o eficiență a controlului, exprimată de rezultatele acestuia.

Trebuie să pornim de la realitatea unor limite ale oricărui tip de control și de la convingerea în existența unui prag optim de control, un nivel la care eforturile celor care desfășoară controlul se armonizează cu cele ale beneficiarilor, având drept rezultat atât o limitare considerabilă a numărului de fraude dar și o bună implementare a proiectelor, transpusă în nivelul de atingere a indicatorilor și în gradul de absorbție. Dincolo de acest prag optim eforturile depuse nu mai sunt proporționale cu rezultatele obținute, demersurile depuse în vederea controlului tinzând să se substituie obiectivelor POS DRU.

În același timp, riscului depășirii pragului optim de control i se adaugă cel de exagerare prin nepricepere, fiind inventate tot mai multe documente ce trebuie produse, prezentate, copiate etc. pentru a acoperi o incapacitate de a verifica adecvarea la realitate prin intermediul dovezilor produse în mod uzual.

Analiza făcută și soluțiile avansate nu stau sub semnul deținerii adevărului absolut, ci constituie doar propuneri de variante alternative la ceea ce se întâmplă, născute din dorința de a găsi soluții care să respecte atât interesul finanțatorului cât și pe cel al beneficiarilor. În mod sigur ideile sugerate nu epuizează spectrul posibilului în domeniu, ci constituie o deschidere către alte perspective de a rezolva lucrurile.

O mare parte din propunerile și observațiile din prezentul studiu sunt relevante și pentru următoarea perioadă de programare, în măsura în care ea va prelua experiențele din această perioadă și va menține o parte din instituțiile și procedurile create în acest cadru.

Adaugă un comentariu

Articole similare

Răspunsuri

  1. Caton MUSCELEANU spune:

    Tanti Evropa vrem sa stii !

    “Raportul UE privind starea societăţii în zona Euro trage un serios semnal de alarmă. Reprezentanţii Comisiei constată o distanţare tot mai periculoasă între nord şi sud, mai ales în când e vorba de şomaj sau sărăcie. Criza economică de durată lasă urme adânci în Europa. Nu doar rata şomajului atinge cote tot mai ridicate, dar şi sărăcia se extinde cu rapiditate. Tot mai mulţi oameni trăiesc la limita subzistenţei. În raportul oficial, comisarul european pentru ocuparea forţei de muncă, afaceri sociale şi incluziune, László Andor, arată că „veniturile famililor au scăzut în paralel cu creşterea riscului de a sărăci.” Sărăcia nu afectează în egală măsură diversele categorii sociale. Mai ales tinerii, femeile şi mamele singure sunt în pericol de a trăi pe tremen lung în sărăcie. Neliniştitor este şi rezultatul celor mai recente studii care atestă că nordul relativ stabil se distanţează tot mai mult de sudul, care continuă să alunece în zone negative. Oficialul european László Andor este de părere că la originea acestor îngrijorătoare date se află lipsa pregătirii sau orientarea greşită a tinerilor în alegerea unei meserii. ” Deloc intamplator, oficialii irlandezi cand au preluat preşedinţiei UE pentru semestrul 1 al anului 2013 de la delegaţia cipriotă au trasat direcţiile pe care se vor axa în timpul mandalui lor : redresarea economiei europene, creşterea competitivităţii globale a UE, combaterea sărăciei prin crearea de locuri de muncă in special pentru tineri si femei cu focus pe reforma pieţelor muncii. Accentul pus pe segmentul tanar al fortei de munca deriva din documentele statistice ale comisiei europene care evidentiaza o rata a şomajului în rândul tinerilor ce depăşeşte 25% în 13 dintre ţările membre avand varful de 40 % in Spania vizualizat pe acest “grup tinta feminin si tanar”. Potrivit preşedinţiei irlandeze, zonele care pot genera cele mai multe locuri de muncă sunt sectorul digital şi cel al Întreprinderilor Mici şi Mijlocii (IMM), în care deja există la nivelul UE peste 87 de milioane de angajaţi. Pe fond , presedentia Irlandei invoca Strategia Europeană de Ocupare care-si propune o creşterea ratei generale de ocupare la 70 % si o creştere a ratei de ocupare în rândul femeilor de 60% . Foarte pompos formulate, “Liniile Directoare Integrate pentru Creştere economică şi Ocupare” promoveaza adaptabilitatea lucrătorilor şi creşte continua a investiţiilor în capitalul uman. Documentele strategice din RO nu fac decat sa dea copy/paste de pe aceste “linii directoare” . Vezi obiectivul general al CSNR care vrea sa faca posibil folosirea mai eficientă a capitalului uman din România prelund prioritatile Fondului Social European care zice-se sprijina atingerea obiectivelor în domeniul dezvoltării resurselor umane. Dar “Tanti Evropa” vrem sa sti ca noi cei ademeniti de mirajul cuvintelor frumoase din documentele strategice oficiale , noi promotorii de proiecte si coechipierii nostri palmasi pe ogorul dezvoltarii durabile cu sprijinul fondurilor UE destinate acestor ambitioase obiective vrem sa sti ca de la pofta la foame nu e decat un pas. Iar foamea ne este provocata de OIR si AM si minister si guvern care nu sunt deloc impresionati ca echipieri palmasi iau salariu de 2 ori pe an si mai si aducem din resursele financiare imprumutate ceva bani pentru a ne plati impozitele pe salariile neridicate ca sa le putem face eligibile in cererile de rambursare. Vrem sa sti “Tanti Evropa” ca nu toti ne ridicam aceste salarii iar IMPOZITELE PLATITE PE SALARIILE NERIDICATE SUNT O REALITATE in 80 % din proiectele FSE pentru ca guvernul nu stie nici la ce este bun un FOND BUFFER ( rezerva financiara ) de maxim 1 % din cat ati oferit bancilor cu probleme si nici nu crede ca noi palmasii de pe ogorul incluziunii durabile meritam sa ne ridicam salariile la timp cum beneficiarii merita sa-si ridice beneficiile la timp daca chiar vreti sa ne folositi si in exercitiu financiar 2014 – 2020 pentru atingerea obiectivelor sus enuntate.
    Ce zici “Tanti Evropa” ne ajuti cu un FOND BUFFER la care guvernul sa nu aive acces ? Promitem indicatori realizati peste 100 % fatza de cei planificati. Te intereseaza ? Daca nu , ramane cum am stabilit “doar vorbe goale pe hartie plimbata intre institutii civilizate”. Amar pe capul vostru !

    Emirul vai steau noastra

  2. Dan spune:

    Excelent studiul! Felicitari!

  3. Simona Maria spune:

    S-a scris mult pe marginea POSDRU; nu am pretentii de analist dar incerc sa vad ce s-a facut in ultima vreme de cand se tot scrie ca s-a deblocat programul. Din prisma unui beneficiar am constat ca sa facut NIMIC; ba din contra:
    – rambursarile s-au deblocat, toata lumea a aflat – ne lipsesc din spate rambursari aferente unui an, cash flow-ul e varza, vom ramane cu cheltuieli contractate dar nu vom fi in stare sa le platim, Romania va pierde numai prin aceasta smecherie cam 20% din fonduri
    -a aparut registrul de plati – toata lumea a aflat, toti tertii stau cu ochii pe registru si toti suna ca isi vor banii ; realitatea este ca din total cheltuieli asumate, beneficiarii au incasat cam 20% pe care sa-i imparta la toti.
    – AM POSDRU face sedinte sa ia masuri – realitatea este ca sunt sufocati de hartii si nu iau nici o masura coerenta, nu se misca nimic.
    Ma gandesc ca toata vestita salvare a programului e de fapt salvarea posturilor personalului AM si OIR – altceva nu vad ca s-a salvat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete și atribute HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>