Caută
Avatarurile unei existențe
Conspirația universităților

Conspirația universităților

Recomand acest documentar pentru cele câteva idei bune pe care le promovează pe tema scopului educației.

Nu este interesantă atât ideea de conspirație a colegiilor/facultății, cât absența unei legături directe între educație și rezultatele concrete ale acesteia pe piața muncii. Educația pentru a gândi în afara șabloanelor și pentru a utiliza tehnici creative tinde să devină una din necesitățile noilor forme de învățământ (ce-și așteaptă venirea).

Cred în conceptul educației inutile: în orice tip de formare există un procent variabil de efort inutil.

Faptul că fiica mea a ajuns în clasa a 10-a și școala nu i-a furnizat o pregătire minimă pentru utilizarea Internetului sau pentru a cunoaște suficiente lucruri despre calculatoare mi se pare de-a dreptul îngrijorător. Cunoștințele de bază pe care le are în domeniu au fost dobândite în afara școlii. Atenție! Este vorba de un domeniu al cunoașterii pe care-l va folosi într-o foarte mare măsură în viața profesională și în cea personală.

Dacă adaug la asta imaginea unui liceu cu pretenții dar care nu reușește să-și construiască o linie de prezentare și comunicare online (un site cu doar câteva informații, multe din ele perimate, este singura interfață), am motive să fiu deja alarmat.

Sunt convins că a sosit timpul unei reașezări radicale a întregului sistem de învățământ. Doar că nu-i intuiesc suficient coordonatele pe care trebuie orientat.

Învățământul centrat pe elev/student rămâne un ideal. Întrebarea este dacă nu cumva unul greșit ales, școala păstrând inevitabil caracterul unei uniformizări necesare.

 Abordarea critică ar putea evidenția, totuși, câteva avantaje ale sistemului educațional actual:

  • Impactul sistemului educațional asupra (diminuării) șomajului: atâta timp cât tinerii se află pe băncile sistemului de școlarizare ei sunt „salvați” de la șomaj.
  • Educația participă la continua construcție a socialului. Chiar dacă rezultatele pe piața muncii sunt slabe, rămâne gradul de coeziune socială pe care-l aduce cu sine.

Întregul scop al școlilor generale este să pregătească tinerii pentru liceu.

Întregul scop al liceelor este să pregătească elevii pentru facultate.

Întregul scop al facultăților este să pregătească studenții pentru…?! Viață?! Piața muncii?!

Documentarul este, totuși, despre sistemul de învățământ din Statele Unite, respectiv despre liberalizarea/privatizarea învățământului universitar. Să ne bucurăm de caracterul social pe care-l păstrează (încă) sistemul românesc de formare! Raportat la costurile pe care sunt nevoiți să le suporte elevii și studenții, s-ar putea să se dovedească eficient.

Dacă nu a fost suficientă prima perspectivă asupra învățământului universitar din SUA, recomand și vizionarea acestui documentar:

El evidențiază, printre altele, efectele alunecării învățământului universitar în logica economiei de piață. Să ne amintim că această tendință o înregistrează și România, odată cu introducerea finanțării per student, efectele concentrându-se pe creșterea numărului de studenți pentru ca universitățile să poată supraviețui, respectiv scăderea calității învățământului!

Scris de
Viorel Rotilă
Alătură-te discuției

Viorel Rotilă

În căutarea identității