O definiție scurtă: așteptările pe care le avem de la ceilalți se întorc la noi (cumva împotriva noastră); vedem în ceilalți doar ceea ce ne-am pregătit să vedem. Pentru fiecare dintre noi ceilalți ne apar de fapt așa cum ne așteptăm să fie: pe cei care ne așteptăm să fie răi îi vom vedea ca fiind răi iar pe cei pe care-i anticipăm că vor fi buni ne apar ca fiind buni. Binele sau răul există deja în așteptările noastre, întorcându-se la noi sub chipul în care ne apar ceilalți sau anumite împrejurări. Așteptările noastre schițează în bună măsură contextul în care ne vom desfășura existența.
Reducerea efectului de bumerang la contextul electoral: candidatul de la care ne așteptăm să fie bun ne va apărea ca fiind bun în timp ce candidatul pe care-l considerăm ca o întruchipare a răului ne va apărea întotdeauna ca fiind rău. Alegerea noastră este trasată de orientările inițiale (despre orientările inițiale, ca decizii inconștiente, am povestit câte ceva în ”Demonii electorali”; voi continua povestea cu Biasul confirmării).
Fenomenul arată una din manifestările intenționalității în raportarea la ceilalți. Experiențele relațiilor umane anterioare marchează așteptările și raportările viitoare.
Ceilalți ni se prezintă în bună măsură sub chipul pe care-l ne așteptăm să-l întâlnim. Vedem în ceilalți o parte din ceea ce ne-am așteptat să vedem la ei. Întâlnirile cu ei sunt marcate de așteptările și temerile cu care ne îndreptăm asupra lor. Modul în care ne orientăm asupra lor trasează deja locul de deschidere în care ei ne vor apărea, adică o bună parte din chipurile posibile sub care ei ni se pot înfățișa.
Mai mult chiar, dispozițiile noastre afective trasează chipul sub care lumea ne va apărea: tristețea ne dezvăluie o lume mohorâtă, ce tinde să fie lipsită de sens, în timp ce bucuria umple de culoare contextul de lumea în care ne situăm.
Aici puteți găsi o interesantă prezentare în limba română a acestui efect; cu observația că există suficiente abordări în limba română pe această temă.
Aici puteți găsi o scurtă orientare asupra aspectelor științifice ale efectului de bumerang.
Dată fiind aspectul subiectiv al fenomenului, el este dificil de transpus în variante media. Voi încerca să vă atrag totuși atenția asupra unor forma cel puțin apropiate de acest fenomen.
Puteți găsi aici o încercare (cam brutală, pentru gustul meu) de-a ilustra acest efect:
Una din formele de prezentarea sub care a circulat o constituie „conceptul” Pay It Forward (Dă mai departe!) Puteți vedea mai jos un viral pe această temă:
Ceva similar puteți găsi aici:
Dacă sunteți interesați de această abordare vă recomand filmul cu același nume: